Kui sa pole varem ratsavõistluste takistussõitu (showjumping) jälginud, siis siin on mõned põhipunktid, millele tähelepanu pöörata, et võistlusest paremini aru saada ja seda nautida:
Eesmärk
Ratsanik ja hobune peavad läbima takistusraja võimalikult kiiresti ja vigadeta. Takistused on erineva kõrguse ja raskusastmega ning rada tuleb läbida kindlas järjekorras. Takistussõidus algavad tavaliselt kõrgused alates 70 cm ja võivad ulatuda kuni kõrguseni 160 cm ja seda juba olümpiamängudel ning maailmakarikaetappidel. Keskmine takistuste arv jääb parkuuris 11-15 juurde.
Vead ja karistused
- Maha kukkunud latt – Kui hobune ajab takistuse maha, saab ratsanik 4 karistuspunkti.
- Keeldumine – Kui hobune peatub või keeldub hüppamast, saab samuti 4 karistuspunkti. Kui see juhtub kaks korda, eemaldatakse paar rajalt.
- Vale rada – Kui ratsanik eksib raja järjekorras, on see automaatne diskvalifitseerimine.
- Aja ületamine – Kui võistlusel on ajalimiit, siis selle ületamise eest lisanduvad karistuspunktid.
Ajavõistlus ja ümberhüpped
- Mõnes sõidus ei loe ainult puhtus, vaid ka kiirus. Kui mitu võistlejat lõpetavad puhta rajaga (0 karistuspunkti), toimub ümberhüpe – lühendatud rada, kus kiireim puhas sooritus võidab.
- Mõnikord on juba algselt tegemist kiirusparkuuriga, kus iga maha aetud latt lisab lihtsalt sekundeid lõppaega.
Hobuse ja ratsaniku koostöö
- Hea paar liigub sujuvalt ja ühtlases tempos. Kui hobune võtab kurve liiga laialt või jõuab takistusele liiga kiiresti/aeglaselt, võib see põhjustada vigu.
- Pööra tähelepanu sellele, kuidas ratsanik juhib hobust – kas nad suunavad hobust rahulikult või on näha närvilisust?
Takistused
- Püsttakistus - kui selle kõik osad asetsevad samal vertikaaltasapinnal üksteise kohal ja veaks loetakse vaid ülemise osa maha ajamist.
- Laiustakistus - takistus on laiustakistus, kui see sisaldab ratsutamissuunas üksteise järele paigutatud osi. Laiustakistuse (okser/kolmik) tagumisel latil ja kolmiku keskmisel latil/lattidel tuleb kasutada turvakobasid. Turvakobasid tuleb kasutada ka soojendusväljakul. Veaks loetakse sellisel takistusel ühe või mitme ülemise osa mahaajamist.
- Süsteem – kaks või kolm järjestikust takistust, mida tuleb läbida kindlas rütmis.
Punktitabel ja tulemused
Võistluse võidab tavaliselt kas:
- see, kes läbib raja vigadeta ja kiireima ajaga või
- see, kellel on kõige vähem karistuspunkte (võrdsete punktide korral loeb aeg).
Kui sa pole kindel, kuidas keegi esines, vaata ekraanilt või kuula kommentaatorit – tavaliselt annavad nad infot karistuspunktide ja hetke liidrite kohta.
Kokkuvõttes saad võistlust paremini jälgida, kui vaatad, kui sujuvalt ja täpselt ratsanik ja hobune takistusi ületavad ning kuidas nad ajaga võrreldes teistega hakkama saavad.